Aká je optimalizácia autobusovej dopravy v Trnave?

Autor: Peter Belko | 31.7.2012 o 7:23 | Karma článku: 6,03 | Prečítané:  1074x

Po niekoľko mesačnej príprave vstúpi od prvého augusta 2012 do platnosti nový spôsob mestskej autobusovej dopravy v Trnave. Cestujúci môžu očakávať zmenené linky, iné číslovanie autobusov na jednotlivých linkách, školské linky, nové zastávky a vyššiu cenu lístka. Bude táto zmena prínosom pre cestujúcich? Obávam sa, že len pre určitú časť. Rozhodol som sa spraviť základnú analýzu z pohľadu rôznych typov cestujúcich. Vzhľadom na to, že návrh je v testovacom režime a môže sa upraviť, budem sa snažiť veľmi nekritizovať.

Novému návrhu predchádzal niekoľko mesačný výskum využívania autobusov v Trnave. Firma, ktorá optimalizáciu realizovala najprv analyzovala údaje z palubných jednotiek autobusov a takto vedeli na ktorej zastávke nastupuje koľko ľudí, ako dlho trvá cesta medzi dvomi zastávkami a ďalšie informácie, ktoré sa dajú z predaných lístkov v palubnej jednotke analyzovať. Tento spôsob má však jeden malý háčik, resp. veľký hák, nie je možné zistiť, kde cestujúci vystúpil a to je dosť závažný nedostatok.

Optimalizáciu zrealizovali rozdelením liniek na nosné, doplnkové a školské. Prekvapilo ma však vyjadrenie v jednom rozhovore (Trnavsko č.30), kde autori optimalizácie uvideli, že medzi doterajšie najviac využívané linky patria 2, 4, 6, 9, 10 a 11. V novom systéme napr. linku z Modranky (doteraz 4) už zaradili medzi doplnkové. V špičke ráno  a popoludní majú nosné linky chodiť v intervaloch 20 minút. Mimo špičky a doplnkové linky v 60 a viac minútových intervaloch.

Pozrime sa teda na modelovú situáciu.

Som študent a cestujem z Modranky na strojnícku alebo dopravnú priemyslovku. Využijem teda školskú linku č. 21. V Modranke nastúpim o 7:00 a veziem sa cez celú Trnavu. Najbližšie k škole môžem na vystúpenie využiť zastávku Terézie Vansovej - cintorín, ktorá je od školy približne 900 metrov (podľa google mapy pre peších). Vystúpim o 7:27 a do školy to podľa mapy pešo trvá ešte 11 minút. Prídem teda na čas. Ak však vystúpim o 7:31 na zastávke Botanická Jednota, tak do školy to je tiež približne 900 metrov a 11 minút chôdze. Prídem znovu načas zhruba 12-15 minút pred ôsmou.

Využiť môžem aj normálnu linku 14 z Modranky o 6:55 a vystúpim na konečnej (železničná stanica) o 7:14. Do školy to je 800 metrov a 10 minút chôdze. Znovu prídem na čas.

Nerozumiem prečo školská linka ide cez Botanickú ulicu a nie po Bottovej, kde je škôl viac. Konečnú zastávku v rovnakej lokalite by autobus dosiahol aj tak. Túto trasu by som odporúčal autorom optimalizácie prehodnotiť, nakoľko nikto na zastávke Botanická Jednota nastupovať na jednu zastávku už nebude na tých pár metrov.

Ďalšia modelová situácia sa týka študenta z Prednádražia cestujúceho do Vozovky. Nastúpim teda na autobus 23 na zastávke Botanická Jednota o 7:32 a veziem sa krížom cez Trnavu do Vozovky, kde vystúpim na konečnej o 7:58. Na vyučovanie začínajúce o 8:00 to včas nestíham. Iba v prípade, že by som išiel veľmi rýchlym krokom rovno do triedy bez prezutia sa a autobus by vôbec nemeškal na takej dlhej trase. Tu by som autorom odporučil zmeniť časový harmonogram a vytvoril rezervu aspoň 10 minút aby žiak prišiel do triedy bez stresu.

Cesta späť zo školy zo zastávky Vozovka má nepochopiteľne odchádzajúce dve linky v rovnakom čase 13:30. Vyučovanie niektorých tried podľa školského poriadku SOŠPaSV končí o 13:20. V iných dňoch a triedach však môže vyučovanie končiť aj o 14:10. Škola je pomerne ďaleko od centra mesta, ako aj železničnej stanice. Prečo autori nedali odchod jednej linky aj o 14:20? Spoliehajú sa na linku č. 16 z Baumaxu? Ale ide až o 15:14, takže cestujúci (žiaci) zo zastávky Vozovka majú od 13:30 do 15:14 jednoducho smolu a môžu ísť pešo alebo taxíkom. Prípadne škola upraví rozvrh, tak aby sa žiaci nenudili a nešpekulovali na zastávke 1:45 hodiny.

Návrh školskej linky ale aj č. 16 je v popoludňajšom čase nedomyslený, resp. úplne nezmyselný, aby išli dva autobusy v rovnakom čase. Obidva síce majú inú trasu, ale niekoľko spoločných zastávok, napr. Hospodársku a z tej sa už dá dostať pešo aj do iných lokalít. Autori by mali zvážiť zmenu v popoludňajšom čase a linku 23 posunúť na 14:20 aby ju žiaci stihli po vyučovaní.

Posledná modelová situácia, dôchodca cestujúci popoludní z lokality Bernolákovej brány do Modranky. Musí prejsť pešo na železničnú stanicu alebo na Kollárovú ulicu a prvý autobus popoludní mu ide o 13:26. Ak je to pre neho pešo ďaleko, tak môže využiť prestupovanie z Hospodárskej ulice linkou č. 1 o 12:38 a potom na stanici čakať trištvrte hodinu (48 minút) na autobus do Modranky o 13:26. Využiť by mohol ešte autobus č. 16, ktorý ide o 12:40 rovnakým smerom, ale prestupovať sa dá na viacerých zastávkach od Hospodárskej až po Sladovnícku. Ale musí čakať napr. na Sladovníckej od 12:48 do 13:36 na spoj do Modranky. Čo je znovu 48 minút. Takže rezerva na bezplatný prestup pri používaní čipovej karty je naozaj dosť natesno.

Modranku som zvolil preto, lebo ako som už písal, v jednom rozhovore sa autori vyjadrili, že doteraz patrila k vyťaženým linkám. Taktiež v jednom rozhovore v mestskej TV sa vyjadrili, že doterajšia linka 4 z Modranky bola umelo vytvorená až po Zelený kríček a bolo to zbytočné. Zaujímalo by ma ako zistili koľko ľudí tam vystupuje.

Podľa mňa je zbytočné a nepraktické aby išlo cez železničnú stanicu 6 liniek. Autori asi nezobrali do úvahy premávku pri stanici v popoludňajších hodinách, keď odchádzajú v zvýšenej miere aj prímestské autobusy. Už teraz je tam komplikovaná dopravná priepustnosť a ako to bude vyzerať ak tam pribudnú ešte aj mestské autobusy? Kľudne mohli využiť pri niektorých linkách Hospodársku (400 metrov a zhruba 5 minút chôdze na stanicu) a Dohnányho (300 metrov a 4 minúty), čo je k stanici len pár minút chôdze. Napr. linku z Modranky mohli spraviť namiesto k stanici cez Hospodársku (tam aj späť). Určite by to bolo efektívnejšie aj pre cestujúcich ako aj kvôli dopravnej situácii pred stanicou.

Podľa dostupných cestovných poriadkov na internete (www.cp.sk) som vybral niektoré linky v čase medzi 15:15 a 15:46 a zistil som, že mestských autobusov pôjde 6 a mimo mestských až 14. Čiže spolu za 31 minút prejde cez križovatku pri stanici minimálne 20 autobusov (nehľadal som všetky možné spoje).

Do finálnej verzie optimalizácie autobusovej dopravy v Trnave by som odporúčal zamyslieť sa minimálne nad nasledovným:

  • Znížiť počet liniek prechádzajúcich cez železničnú stanicu a využiť namiesto toho Dohnányho a Hospodársku.
  • Upraviť školské linky tak, aby zohľadňovali čas vyučovania ráno aj popoludní. Presunúť ich z Botanickej na Bottovu (viac škôl v dosahu).
  • Odstrániť niektoré zrejmé časové duplicity (spoločné zastávky na niektorých linkách) a posunúť časy aspoň o 20 minút. Napr. č. 23 a č. 22 sú na T.Vansovej-cintorín s rozdielom len 4 minút. A odchádzajú z Vozovky v rovnakom čase.
  • Linku z Modranky a Hrnčiaroviec predĺžiť na Hospodársku, resp. po Bernolákovú bránu a zrušiť stanicu.

Cena cestovného 0,70€ sa dá riešiť len v mestskom zastupiteľstve. Takže je len otázkou času, kedy nepravidelní cestujúci začnú využívať prímestské linky napr. na cestu zo stanice na Vodáreň, alebo zo Spartakovskej na Špačinskú, ktoré tam podľa www.cp.sk zastavujú a lístok stojí 0,55€ a nie 0,70€ ako mestským autobusom. Nemám však overené, či v tomto prípade existuje nejaké obmedzenie dopravcu alebo nie.

Posledná vec, ktorá ma dosť prekvapila sú nové zastávky na Sladovníckej a Hlbokej ulici. Na obidvoch očakávam minimálnu vyťaženosť. Niekedy na jar 2013 si asi budem musieť spraviť prieskum koľko ľudí tam nastupuje a vystupuje. Škoda, že bez údajov z ostatných zastávok nedokážem určiť pomer ich vyťaženosti a tak určiť či ich vybudovane boli alebo neboli zbytočne vyhodené peniaze.

 

Pripravil som aj on-line dotazník kde môžete vyplniť údaje o tom ako ste cestovali doteraz a ako budete cestovať po novom.

Pozn.: časy odchodov/príchodov, zastávky a linky som čerpal z údajov v pdf dokumentoch linkovaných na stránke www.sadtrnava.sk a niektoré na www.cp.sk dostupné on-line 30.7.2012 popoludní.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?