Prvý pohľad na Office 365 Preview

Autor: Peter Belko | 4.9.2012 o 7:23 | Karma článku: 3,94 | Prečítané:  1277x

Spolu s uvedením Office 2013 Preview je dostupná na testovanie aj on-line služba Office 365. Pozrel som sa na hlavné výhody tejto služby, ktorá môže firmám zjednodušiť používanie celej serverovej infraštruktúry. Zaujímavé je to pre firmy rôznych veľkostí (Office 365 Small Business Premium, Office 365 ProPlus, Office 365 Enterprise), ale aj pre školstvo a domácich používateľov, nakoľko bude dostupný aj plán pre domácnosti (Office 365 Home Premium). Pre segment malých a stredných firiem bude 365 odporúčané riešenie, nakoľko Microsoft ukončil vývoj Small Business Server a Office 365 ponúka rovnaké možnosti použitia (Exchange, SharePoint) a samozrejme aj niektoré ďalšie (Lync), ktoré v SBS štandardne neboli.

Čo je Office 365 a ako ho môže firma využívať? Je to on-line riešenie známych Microsoft serverov ako je Exchange, SharePoint, Lync a ďalších služieb od Office WebApps až po klientsku verziu Office 2013 dostupnú na stiahnutie a nainštalovanie. Aby firma mohla službu 365 používať potrebuje hlavne prístup na internet. Využívať môže samozrejme aj svoje Windows servery a synchronizovať Active Directory do Cloudu. Rovnako môže mať aj svoj Exchange server a s cloudom vytvoriť hybridný režim. Toto však neznižuje náklady na vlastné HW/SW vybavenie. Malá firma, ktorá mala doteraz SBS server a inovuje IT, môže využívať svoj nový Windows 2012 server s AD, tlačové služby, WSUS, prípadné lokálne ukladanie niektorých súborov a z Office 365 využije Exchange, SharePoint, Lync a ďalšie (podľa zvoleného plánu).

Office365 dashboard - admin center

Po prihlásení sa správcu k webovému rozhraniu na správu Office 365, ktoré je v aktuálnom minimálnom dizajne sa zobrazí Dashboard s informáciou o stave služby a vľavo sú odkazy na konfiguráciu a správu. V hornej časti sú odkazy na webový Outlook, kalendár, kontakty, SharePoint  a pod. Administrátor môže realizovať úkony a konfiguráciu, ktoré pozná z Microsoft serverov. Najčastejšie úlohy sú v odkazoch vpravo - resetovanie hesla používateľa, pridanie nového, stiahnutie SW a prístup k návodom a postupom. Nastavenie napr. Exchange serveru je možné robiť cez webové rozhranie alebo pomocou konzoly, tak ako keby mal server vo vlastnej infraštruktúre. Veľmi zaujímavé sú reporty využívania služby, kde je pekne graficky vidieť aktivita schránok, pravidiel, antispamovej kontroly, zobrazenie top príjemcov a iné štatistiky využitia.

Office365 sharepoint on-line

Výhoda Office 365 je aj v tom, že je prepojený s klientskym Office a ukladanie súborov sa dá robiť priamo na SharePoint - na výber je SkyDrive a Sites rozdelené na Public a Team. Pri používaní SharePoint a Access môžu používatelia pomerne jednoducho vytvárať webové aplikácie. Využiť sa dajú už hotové, dostupné z úvodnej obrazovky Access, napr. kontakty, úlohy a pod. Následne do takejto databázy môžu používatelia pridávať údaje aj mimo firmy po prihlásení sa k webovému rozhraniu oblaku 365.

Office365 webová aplikácia Access

V Outlooku sa využívajú výhody Exchange serveru na tímovú prácu - zdieľanie kalendárov, miestností a zdrojov, delegovanie, asistent mimo kanceláriu a pod. Služba na ochranu dokumentov a emailov Rights management je tiež veľmi zaujímavá, ale v malých a stredných firmách v mojom okolí sa aktuálne nepoužíva kvôli potrebnej infraštruktúre. Pri prechode na 365 už nič nebude brániť využívať aj takúto ochranu súborov. V Office 365 je konfigurácia pomerne jednoduchá. Následne sa dajú priamo z Office aplikácii nastavovať práva k súborom a e‑mailom, ktoré sa napr. môžu nastaviť aj tak, že sa nedajú poslať ďalej. Súbory môžu mať nastavenú platnosť a zakázané tlačenie alebo kopírovanie textu. Otvoriť sa dajú až po overení serverom.

Office365 exchange on-line nastavenie používateľa

Na rýchle správy je vhodný Lync, ktorý malé firmy v rámci SBS serveru nemali dostupný. Okrem správ sa dá využívať na telefonovanie na bežné čísla a telefonické konferencie. Na rozšírenú prácu s Office je dostupný aj Office store, ktorý obsahuje rôzne doplnkové aplikácie, napr. slovníky, encyklopédiu, mapy a pod. Prezerať sa dá cez webové rozhranie 365 alebo po prihlásení pristupovať priamo z Office aplikácie.
Office365 Lync možnosti použitia

Slovo na záver

Office 365 je veľmi zaujímavé riešenie aj keď na Slovensku zatiaľ ešte nedozrel čas, aby sa majitelia  hlavne malých a stredných firiem stotožnili s ukladaním svojich súborov mimo firmu do oblaku. Ďalšia dôležitá vec je využívanie všetkých možností, ktoré 365 zákazníkovi ponúka. Lebo ak napr. zamestnanci nebudú používať kalendáre v Outlooku a budú si termíny zapisovať do papierového kalendára, tak to boli pre firmu zbytočne vyhodené peniaze. V takýchto prípadoch je predpoklad, že zamestnanci nebudú požívať ani ďalšie vychytávky na tímovú prácu. Preto je veľmi dôležité ukázať výhody riešenia Office 365 a naučiť ho používať všetkých zamestnancov, aby to malo praktický a ekonomický význam pre všetkých.

Plánujete používať na firemné účely Cloud a ukladať tam súbory?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?