reklama

Analyzoval som podporovateľov R. Fica v Exceli 2013

Narazil som na predvolebnú stránku Roberta Fica, kde je aj zoznam jeho významných podporovateľov. Sú rozdelení podľa krajov a celkom ma zaujímalo koľko ich je z Trnavského kraja. Stránka počet neuvádza, tak som použil Excel 2013 a výsledkom sú počty z každého kraja vrátane grafu. Článok nie je o politike, ale o tom ako sa dajú údaje z webu spracovať v Exceli aby bol výsledok pripravený na ďalšie spracovanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Postup predpokladá využitie niekoľkých postupov - import do Excelu, kopírovanie, filtrovanie, makro na presúvanie údajov a ich následne spracovanie v kontingenčnej tabuľke. V prvej fáze je potrebné dostať údaje do Excelu. Použil som pravý klik na stránke so zoznamom a v kontextovej ponuke som vybral príkaz Exportovať do programu Excel. Využiť sa dá aj označenie údajov na stránke a potom klasické kopírovanie a prilepenie do Excelu.

Pri rozsiahlejšom zozname je označovanie myšou menej pohodlné a preto ten export. Zobrazí sa okno Webového dotazu, kde je potrebné označiť tabuľku na import. Táto stránka žiaľ nemá zoznam v klasickej tabuľkovej forme a preto sa importovala do Excelu celá a pomerne nekonzistentná aj so zbytočnými údajmi zo stránky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Excel 2013 nový webový dotaz a import údajov z webu
Excel 2013 nový webový dotaz a import údajov z webu 

Následne som od riadku 86 označil zoznam podporovateľov. V riadkoch pod sebou boli meno, kraj a funkcia. Celkovo to bolo 831 riadkov, ktoré som klasicky skopíroval do nového hárku.

Aby sa údaje dali analyzovať, tak je potrebné ich dostať vedľa seba tak, aby meno bolo v jednom stĺpci, kraj vo vedľajšom a funkcia v ďalšom. Najvhodnejší spôsob je použitie záznamu makra, v ktorom som spravil prvý úkon - presun jednotlivých údajov na nové miesto. Potom stačilo do kódu doplniť cyklus a údaje sa umiestnili do stĺpcov podľa potreby. Kód VBA vyzerá ako na obrázku.

Excel 2013 - upravený VBA kód zaznamenaného makra
Excel 2013 - upravený VBA kód zaznamenaného makra 

Netvrdím, že to je ideálny VBA kód, ale na to čo som potreboval mi stačil. Mohol som tam dorobiť aj vymazanie prázdnych riadkov, ale jednoduchšie sa mi zdalo skopírovanie údajov po ich vyfiltrovaní, tj. skrytí prázdnych riadkov a potom Ctrl+C a Ctrl+V do nového hárka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Excel 2013 - importované a filtrované údaje
Excel 2013 - importované a filtrované údaje 

Keď som mal údaje v novom hárku, tak stačilo použiť kontingenčnú tabuľku a graf, aby som získal počty podporovateľov v jednotlivých krajoch. Celé vytvorenie tabuľky a základná kontrola ako aj napísanie tohto článku a vytvorenie obrázkov mi trvalo približne 1,5 hodiny. Údaje som skontroloval len pre trnavský kraj a náhodne pre 2 ďalšie kraje. Snáď budú v poriadku aj pre zvyšné kraje.

Excel 2013 - kontingenčná tabuľka a graf z importovaných webových údajov
Excel 2013 - kontingenčná tabuľka a graf z importovaných webových údajov 

Pridávam na ukážku aj zobrazenie týchto údajov na mape Bing priamo v Exceli.

Excel 2013 - údaje z webu na mape Bing
Excel 2013 - údaje z webu na mape Bing 

Ak sa niekto bude po voľbách veľmi nudiť, môže porovnať výsledky v krajoch v súvislosti s počtom podporovateľov, tj. koľko hlasov priemerne pripadá na každého podporovateľa. :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poznámka: moje zistenia sú zo stránky http://www.fico2014.sk/slovensko-voli-roberta-fica zo dňa 25.2.2014.

Peter Belko

Peter Belko

Bloger 
  • Počet článkov:  345
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Môžete ho stretnúť ako lektora na počítačových školeniach, pri IT konzultáciách vo firmách, na letných terasách a v kaviarňach ako pozoruje dianie okolo seba, ale aj na potulkách po gréckych ostrovoch, pretože počítače nie sú jediné čo ho zaujíma.Ostrovné správy popisuje na osobnej stránke www.dovolenkar.skAktívne prispieva na svoj portál Tipy a triky v MS Office.. Zoznam autorových rubrík:  Tipy a triky MS Office 2013/20Externé tipy a triky MS OfficeSharePoint, spolupráca,Office3Tipy a trikyNávodyStalo sa ...Office 2010/2013 BetaMicrosoft KB článkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu